loading...
وبگاه اطلاع رسانی قرآنی
مجتبی بازدید : 9 سه شنبه 19 دی 1391 نظرات (0)

نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشكی ايلام به منظور شناخت نخبه‌های قرآنی استان اقدام به برگزاری جشنواره قرآنی در رشته‌های مختلف ويژه دانشگاهيان كرده است و زمان ثبت نام برای حضور در اين جشنواره تا پايان فروردين ماه اعلام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين داوود خوش‌باور، مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشكی ايلام، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: جشنواره قرآنی ندای آسمانی به صورت استانی و بين همه دانشگاهيان استان برگزار می‌شود كه در آن دانشجويان، اساتيد و كاركنان حضور خواهند داشت.

مهلت ثبت نام تا پايان فروردين ماه قابليت تمديد دارد

وی در ادامه افزود: مهلت اوليه‌ای كه برای مسابقات در نظر گرفته بوديم تا دهم اسفند ماه بود، اما با توجه به استقبال خوب دانشجويان، كاركنان و اساتيد اين مهلت تا پايان فروردين ماه قابليت تمديد دارد. مسابقات ما در چهار بخش مختلف طراحی شده است كه بخش اول اين مسابقات مربوط به بخش شفاهی است. متقاضيان اين بخش در رشته‌های حفظ يك جزء، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ كل قرآن كريم با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.

مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشكی ايلام تصريح كرد: دومين بخش اين جشنواره مربوط به بخش كتبی است كه متسابقان در رشته‌های ترجمه و مفاهيم قرآن كريم، كتابخوانی و پژوهش‌های قرآنی رقابت خواهند كرد. در بخش ترجمه و مفاهيم سه جزء اول قرآن كريم را در نظر گرفته‌ايم و در بخش كتابخوانی نيز از بين دو كتاب دقايقی با قرآن تأليف حجت‌الاسلام محسن قرائتی و جلد 27 تفسير نمونه تأليف آيت‌الله مكارم شيرازی يك كتاب را به عنوان منبع معرفی خواهيم كرد.

حجت‌الاسلام خوش‌باور اظهار كرد: در بخش پژوهش‌های قرآنی نيز پايان‌نامه، كتاب يا مقاله، تلخيص كتاب و پاورپوينت خواهد بود. سومين بخش اين جشنواره نيز مربوط به بخش هنری و ادبی است، در بخش ادبی حوزه‌های مختلفی همچون هنر و ادبيات قرآنی كه خود شامل شعر و داستان قرآنی و قطعه ادبی است و حوزه ديگر اين بخش مربوط به رشته‌هايی همچون عكاسی قرآنی، تذهيب قرآنی و صنايع دستی با موضوعات قرآنی است.

استفاده از رشته‌های متنوع برای جذب حداكثری

وی ديگر رشته‌های مربوط به بخش ادبی و هنری را رشته‌هايی همچون گرافيك قرآنی، خوشنويسی و نقاشی خط قرآنی معرفی كرد و گفت: ما برای انتخاب رشته‌ها دست خودمان را باز گذاشته‌ايم تا بتوانيم در بخش‌های مختلف جذب حداكثری را از متسابقان داشته باشيم و با اين كار جشنواره خوب و سطح بالايی را برگزار كنيم.

مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشكی ايلام چهارمين بخش مسابقه قرآنی ندای آسمانی را بخش رسانه‌ها و فضای مجازی عنوان و تصريح كرد: در اين بخش نيز همچون ديگر بخش‌ها حوزه‌های مختلفی را تعريف كرده‌ايم كه از جمله آن‌ها می‌توان به توليد پيامك قرآنی، توليد بلوتوث و كليپ‌های قرآنی، توليد نرم‌افزارهای قرآنی و وبلاگ قرآنی است كه خود وبلاگ دارای دو بخش وبلاگ متنی و فتو وبلاگ است.

حجت‌الاسلام خوش‌باور حوزه ديگر بخش رسانه‌ها و فضای مجازی را مربوط به رشته پيام و نكات قرآنی عنوان كرد و گفت: در اين بخش فرمی تهيه و به همه دانشگاه‌ها ارسال شده است، در اين فرم هر حزب قرآن كه تقريباً پنج صفحه می‌شود را به يك نفر می‌دهيم و افراد ثبت نام كننده پس از مطالعه صفحات دريافتی بايد 40 نكته دريافتی خود را بدون توجه به تفاسير ديگر استخراج كنند.

ويژگی مهم رشته پيام نكات قرآنی افزايش تدبر در آيات الهی است

وی ويژگی اين بخش را علاوه بر فهم و تدبر متسابقان در آيات تلاوت شده، يك ختم قرآن در هر دانشگاه دانست و افزود: اگر دانشگاه‌ها مايل باشند در اين حوزه در سه بخش دانشجويان، اساتيد و كاركنان سه دوره ختم قرآن همراه با فهم و تدبر داشته باشيم.

مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشكی ايلام با اشاره به اينكه اين مسابقه توسط دانشگاه علوم پزشكی طراحی و اجرا شده است، تصريح كرد: اين مسابقه برای دانشگاهيان استان ايلام است. ما برای اينكار به همه معاونت‌های فرهنگی دانشجويی دانشگاه‌های استان فراخوان اعلام كرديم و از آن‌ها خواستيم كه برای روند بهتر مسابقات رابطی را به ما معرفی كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين خوش‌باور در ادامه با اشاره به برگزاری اولين جلسه هم‌انديشی با رابطان دانشگاه‌ها در اوايل هفته گذشته گفت: در جلسه مذكور در مورد نحوه برگزاری مسابقات، رشته‌ها و جوايز مسابقات و نيز نحوه ثبت نام بحث و تبادل نظر كرديم و به نتايج خوبی هم رسيديم.

وی در ادامه با اشاره به طراحی يك پايگاه اطلاع‌رسانی برای اين مسابقات افزود: در اين پايگاه تمام توضيحات و حتی منابع كتابخوانی برای دانلود قرار داده شده است و متقاضيان ثبت نام می‌توانند برای اطلاعات بيشتر به اين پايگاه به آدرس WWW.7Sama.blogfa.com مراجعه كنند.

تشكيل بانك اطلاعاتی از فعالان قرآنی استان در سطح دانشگاهی

مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشكی ايلام با اشاره به اينكه می‌خواهيم جشنواره قرآنی ندای اسمانی پررنگ باشد، اظهار كرد: بعد از برگزاری اين جشنواره در نظر داريم كه بانك اطلاعاتی از فعالان قرآنی استان در سطح دانشگاهی داشته باشيم كه اميدواريم بانك اطلاعاتی نخبگان قرآنی استان با اين كار شكل بگيرد تا بتوانيم بعدها در حوزه‌هايی همچون آموزش و تبليغ و ترويج فعاليت خود را گسترش دهيم.

حجت‌الاسلام خوش‌باور در ادامه خاطرنشان كرد: در حال حاضر اين جشنواره در مرحله ثبت نام است و كارهای تبليغاتی همچون نصب بنرها و اطلاع‌رسانی‌ها را آغاز كرده‌ايم و پوسترهايی تبليغاتی علاوه بر طراحی، در بين دانشگاه‌ها هم توزيع شده است. برای اين جشنواره اقدام به طراحی تنديس هم كرده‌ايم كه در روز اختتاميه علاوه بر جوايز اين تنديس نيز به برگزيدگان اهداء خواهد شد.

وی ميزان هزينه‌ای كه برای برگزاری اين جشنواره در نظر گرفته شده است را بسته به ميزان كمك‌رسانی ساير دانشگاه‌ها عنوان كرد و گفت: دانشگاه علوم پزشكی ايلام تا كنون 40 ميليون تومان را برای اين كار اختصاص داده است و اميدواريم بتوانيم از دانشگاه‌های ديگر نيز كمك‌هايی جذب كنيم ضمن اينكه نهاد نمايندگی ولی فقيه در استان هم قول داده‌اند مبلغ خوبی را به برگزاری اين مسابقه اختصاص دهند.

برگزاری مراسم اختتاميه در ارديبهشت ماه

مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشكی ايلام در ادامه به برگزاری مراسم اختتاميه اين جشنواره اشاره و تصريح كرد: ارديبهشت ماه همزمان با اختتاميه جشنواره نمايشگاهی از آثار توليدی متسابقان برپا خواهيم كرد و در نظر داريم مراسم اختتاميه را با حضور يكی از قاريان بين‌المللی كشور و به شكل بسيار مناسبی برگزار كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين خوش باور در پايان با اشاره به برگزاری مسابقات شفاهی در مرحله درون دانشگاهی اظهار كرد: در بخش شفاهی برخی دانشگاه‌ها همچون علوم پزشكی و دانشگاه آزاد مسابقات خود را برگزار كرده‌اند. هدف اصلی ما علاوه بر شناسايی نخبگان قرآنی اين است كه بتوانيم برنامه‌های بعدی در حوزه‌های آموزش و ترويج و تبليغ را گسترش دهيم.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 39
  • بازدید کلی : 2,351