loading...
وبگاه اطلاع رسانی قرآنی
مجتبی بازدید : 7 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

 مدير گروه تفسير موضوعی قرانی مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم درباره راهكارهای افزايش سرانه مطالعات قرانی اظهار كرد: در بررسی راهكارهای افزايش ميزان مطالعات قرآنی بايد ابتدا مشكل و درد را شناسايی كرد و سپس به سراغ درمان آن رفت.

 

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدعلی محمدی، مدير گروه تفسير موضوعی قرآن مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با بيان اينكه در بررسی راهكارهای افزايش ميزان مطالعات قرآنی بايد ابتدا مشكل و درد را شناسايی كرد و سپس به سراغ درمان آن رفت، گفت: يكی از مشكلات اين است كه مردم به قرآن عنايت ندارند و به تعبير مقام معظم رهبری، قرآن در ميان مردم مهجور مانده است.

وی افزود: برای يافتن پاسخ اين سؤال كه چرا ميزان مطالعات قرآنی در جامعه ما كم است، بايد به سراغ مردم رفت؛ از اين رو آمارهای تهيه شده از جمعيت تحقيقی مسلمان كه 99 درصد آنها مسلمان بودند، 94 درصد از آنها معتقد به هدايتگری و حقانيت قرآن بودند و از اين رقم 10 درصد يك تا ده سوره از قرآن را از حفظ داشتند و قرآن می‌خواندند و 90 درصد نيز گفته‌اند كه قرآن نمی‌خوانند.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: آمارهای ديگر مشكل را بيش از اين نشان می‌دهد؛ چرا كه 93.7 درصد دانشجويان معتقد هستند كه قرآن هدايتگر است. درصد كمی قرآن را حفظ می‌كنند. شش درصد به قرائت قرآن می‌پردازند و 50 درصد از آنها گفته‌اند كه قرآن را يك دور هم نخوانده‌اند.

ما به آن ايمان حقيقی درباره سودمند و هدايتگر بودن قرآن نرسيده‌ايم

وی در ادامه راه‌های درمان اين مشكلات را مورد اشاره قرار داد و اظهار كرد: يكی از راه‌حل‌ها برای اين مشكل اين است كه ببينيم پيامبر(ص) چه كرد كه توانست قرآن را در بين مردم بی‌سواد گسترش دهد و از ميان آنها مفسران قرآن تربيت كند، از اين رو يكی از راه‌حل‌ها بازگشت به روش پيامبر اعظم(ص) است؛ يعنی علم و آگاهی به محتوای پيام داشته باشيم و آن را با شيوه صحيح انتقال دهيم، همان طور كه پيامبر(ص) به آن علم، آگاهی و ايمان داشت.

حجت‌الاسلام محمدی با بيان اينكه ما به آن ايمان حقيقی درباره سودمند و هدايتگر بودن قرآن نرسيده‌ايم، تصريح كرد: اگر مسئولان به اين موضوع كم‌توجه يا بی‌توجه باشند، طبيعی است كه كار به شكلی كه می‌خواهيم نخواهد شد.

وی افزود: همان طور كه شهيد مطهری می‌گويد كه «ما امروز از اين نسل گله داريم كه چرا با قرآن آشنا نيست، چرا در مدرسه‏ها قرآن ياد نمى‏گيرند، حتى به دانشگاه هم كه مى‏روند از خواندن قرآن عاجزند، البته جاى تأسف است كه اين طور است، اما بايد از خودمان بپرسيم ما تاكنون چه اقدامى در اين راه كرده‏ايم؟ آيا با همين فقه و شرعيات و قرآن كه در مدارس است توقع داريم نسل جوان با قرآن آشنایى كامل داشته باشد؟ قرآن از مؤمنان مى‏خواهد كه سخنانشان محكم و استوار باشد.»

عمل به گفتار قرآن راهكار مهم در افزايش ميزان مطالعات قرآنی است

اين كارشناس با تأكيد بر آشنايی متصديان قرآنی با اين كلام آسمانی گفت: متصديان امور قرآن، بايد قرآن را از مهجوريت درآورند و اينكه آنها به چه ميزان با قرآن آشنا و اهل قرآن هستند اهميت دارد؛ از اين رو بايد به ايمان، درك مناسب از قرآن و معرفت‌افزايی اين كلام نورانی دست يابند.

حجت‌الاسلام محمدی، عمل به گفتار قرآن را يكی از راهكارهای مهم در افزايش ميزان مطالعات قرآنی خواند و بيان كرد: در بررسی‌های آماری از دانشجويان درباره چرايی كم بودند ميزان مطالعات قرآنی پرسيده شده كه گفته شده است، برخی از دست‌اندركاران قرآنی، خود دم از قرآن می‌زنند، ولی به گفتار آن عمل نمی‌كنند و اهل عمل نيستند كه اين مسئولان بايد به اين نكته مهم توجه كافی داشته باشند.

 حجت‌الاسلام محمدی:
يكی از ويژگی‌های آن حضرت كه نه تنها دوستان بلكه دشمنان با انصاف نيز به آن معترفند، خيرخواهى آن حضرت است، خيرخواهى او براى مؤمنان به حدى بود كه در چند آيه خداوند از آن حضرت مى‌خواهد به جهت خيرخواهى بيش از حد خودش را به مشكل و ناراحتى گرفتار نكند، از اين رو مسئولان امور قرآنی نيز با تأسی از پيامبر(ص) بايد هم خيرخواه مردم باشند و هم بر اين خيرخواهی اصرار بورزند

وی، مدارا و ملايمت در ابلاغ را مورد اشاره قرار داد و گفت: متصديان امور قرآنی بايد مدارا و ملايمت در ابلاغ را مورد توجه قرار داده و آن را به معنای واقعی انجام دهند. همان طور كه خداوند متعال به پيامبر(ص) می‌فرمايد كه «به بركت رحمت الهى، در برابر مردم، نرم و مهربان شدى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراكنده مى‌شدند.»

حجت‌الاسلام محمدی، خيرخواهی برای مردم را از ويژگی‌های مهم پيامبر اكرم(ص) عنوان و اظهار كرد: يكی از ويژگی‌های آن حضرت كه نه تنها دوستان، بلكه دشمنان با انصاف نيز به آن معترف هستند، خيرخواهى آن حضرت است. خيرخواهى او براى مؤمنان به حدى بود كه در چند آيه خداوند از آن حضرت مى‌خواهد به جهت خيرخواهى بيش از حد خودش را به مشكل و ناراحتى گرفتار نكند؛ از اين رو مسئولان امور قرآنی نيز با تأسی از پيامبر(ص) بايد هم خيرخواه مردم باشند و هم بر اين خيرخواهی اصرار بورزند.

بايد با شناخت ميزان علايق و نياز جامعه اقدام به تحقيقات و نگارش كتاب كرد

وی در ادامه با تأكيد بر آموزش‌های قرآنی براساس مقتضيات زمان و حال بيان كرد: در جامعه آماری دانشجويان مسلمان وقتی درباره دلايل كم بودن ميزان مطالعات قرآنی سؤال می‌شود، بيش از 20 درصد آنها معتقد هستند نوشتارهای قرآنی، اعم از تفسير و ترجمه جذابيت‌های لازم را ندارند، 18 درصد معتقد هستند بيان نوشته‌های قرآنی پيچيده و سنگين است، 17 درصد نظرشان اين است كه هزينه تهيه منايع قرآنی بالا است و اين در حالی است كه برخی از محصولات فرهنگی با قيمت پايينی در بازار عرضه می‌شود و 10 درصد نيز عقيده‌شان اين بود كه اين منابع در دسترس نيستند، شايد در شهر تهران بتوان به راحتی به مابع قرآنی مورد نياز دست يافت، ولی در ساير شهر ها وضع به اين صورت نيست.

حجت‌الاسلام محمدی با بيان اينكه برخی موضوعات همچون قرائت‌های هفت‌گانه و اينكه قرآن قديم است يا حادث، چندان مورد نياز جامعه امروز نيست؛ چرا كه بايد با شناخت ميزان علايق و نياز جامعه اقدام به تحقيقات و نگارش كتاب كرد تا اين اثر مخاطبانی داشته باشد.

وی افزود: حدود 25 درصد از دانشجويان در بررسی‌های آماری نشان می‌دهد كه به موضوعات اخلاقی و عرفانی قرآن، 25 درصد به موضوعات علمی، 16 درصد مسائل سياسی و اجتماعی، هفت درصد تاريخی و 9 درصد به موضوعات عقيدتی و احكام علاقه‌مند بودند، از اين رو ما بايد به نيازهای جامعه و مقتضای حال جامعه توجه كنيم و در اين صورت است كه تحقيقات ما سودمند خواهد بود.

حجت‌الاسلام محمدی در پايان با تأكيد بر توجه به سياست‌های دشمن گفت: ما بايد با الگوگيری از پيامبر(ص) در زمينه شناخت سياست‌های دشمن و مقابله با اقدامات آنها، در اين زمينه گام برداريم و با شناسايی اين سياست‌ها اقدامات مناسبی در زمينه مقابله با اين سياست‌ها داشته باشيم و مطالبی بنويسيم كه شبهات دشمن و سياست‌های دشمنانه را برای اقشار مختلف مردم جامعه امروز روشن‌تر كند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 31
  • بازدید کلی : 2,343